Vi är en grupp som ligger under Oskarshamnsbygdens Fågelklubb, och arbetar med att rehabilitera skadad fåglar och vilt. Vår huvudorganisation är KFV Sverige. (Katastrofhjälp Fåglar och Vilt), och det är deras etiska regler som vi följer. De fåglar/djur som vi har möjlighet att ta hand om är samtliga fågelarter, Ekorre, Hare och Igelkott. På denna blogg så kommer ni att kunna följa vår verksamhet, och vi kommer även att ge lite tips om vad man ska göra om man hittar en skadad fågel eller djur.

tisdag 14 november 2017

Ny fågelart.

Idag fick vi hämta en stor rovfågel som blivit påträffad ute i skogen av en bilist som åkte förbi där igår. Av bilden att döma som jag fick då,så kunde det röra sig om en kungsörn.
När jag kom dit så såg jag fågeln direkt och kunde konstatera att det verkligen var en kungsörn som hoppade omkring på marken. Efter en kort jakt med håven så var den fångad och kunde bäras till buren i bilen. Efter en snabb genomgång så kunde jag inte hitta några skador på den förutom att den var lite mager. När den blev placerad i buren så lade jag in en död vaktel till den som den tog direkt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar